Veelgestelde vragen factoring

Hieronder vind je veelgestelde vragen over factoring, onze dienstverlening, de kosten van factoring en onze werkwijze.

Staat jouw vraag er niet bij? Stuur dan een mail naar contact@thefactorcompany.nl

Debiteuren (jouw klanten)

  • Wat moet ik mijn klant vertellen als ik ga factoren?

    Je bent verplicht om aan je klant te vertellen dat je je facturen laat factoren. Wanneer je met een contract of opdrachtbevestiging werkt raden we je aan om dit daar in op te nemen en je klant er voor te laten tekenen. Als je klant (achteraf) niet akkoord gaat met factoring ben je namelijk verplicht je factuur terug te kopen. Je kunt hier een voorbeeld-tekst vinden die je kunt gebruiken om toestemming voor factoring te vragen.

  • Hebben jullie contact met mijn klant?

    In principe niet, we hebben alleen contact met je klant indien dit nodig is in het kader van debiteurenbeheer. Maak je geen zorgen, wij zijn hierin gespecialiseerd en communiceren op een professionele en fatsoenlijke manier met je klant. Indien er ingrijpender actie is vereist of als er bijzonderheden zijn zullen we altijd met je overleggen.

  • Wat gebeurt er als mijn klant niet betaalt?

    Wanneer je klant niet betaalt zullen wij gepaste actie ondernemen en jou daarvan op de hoogte stellen. Wanneer je klant uiteindelijk niet meer kan betalen is het risico voor ons (afhankelijk van de dekking van je kredietverzekering). Wil je klant echter niet betalen omdat er ondeugdelijk werk door jou is geleverd of je factuur om een andere reden wordt betwist dan is het risico voor jou.

Betalingen

  • Hoe snel heb ik geld op mijn rekening?

    Wij betalen na ontvangst van je factuur binnen 24 uur uit. Wanneer je factuur voor 10:00 in ons bezit is, dan heb je vaak al ’s middags geld op je rekening!

  • Betalen jullie het volledige factuurbedrag uit?

    Wij betalen meestal 100% van je factuur, minus aftrek van onze kosten (inclusief BTW). In sommige gevallen, afhankelijk van de branche betalen we een gedeelte van de vordering direct en het restant als je debiteur ons heeft betaald.

  • Kan ik iedere IBAN opgeven voor betaling die ik wil?

    Wij accepteren alleen rekeningnummers die op naam staan van het bedrijf die de factuur verstuurd en dus de factoring aanvraagt. Hiertoe vragen wij een duidelijke scan van de bankpas die bij deze IBAN hoort, voorzien van je handtekening.

Offerte aanvragen

  • Wat doen jullie met de gegevens van mijn klant op het offerte-formulier?

    Wij gebruiken de gegevens van je klant om je een aanbod voor factoring te kunnen doen. Omdat wij je facturen volledig overnemen, moeten wij een goede (kredietwaardigheid) inschatting kunnen maken van je klant. Hiervoor gebruiken wij diverse bronnen en tools, wij hebben in dit stadium absoluut geen contact met je klant.

  • Welke bedrijven/ vorderingen factoren jullie niet?

    Wij factoren alleen vorderingen gericht aan in Nederland gevestigde bedrijven. Daarnaast accepteren wij geen vorderingen gericht aan een stichting, maatschap of coöperatie. In de meeste gevallen kunnen wij ook geen factoring aanbieden voor facturen gericht aan een eenmanszaak.

  • Mijn aanvraag is afgewezen, hoe kan dat?

    Wanneer wij je aanvraag voor factoring afwijzen, kan dat diverse redenen hebben. In de meeste gevallen betekent dit dat de kredietwaardigheid onvoldoende kan worden vastgesteld of dat deze niet toereikend is. Een afwijzing betekent niet altijd een (negatief) oordeel over je klant. Wij verstrekken geen verdere informatie over de redenen voor een afwijzing.

  • Hoe snel reageren jullie op een offerte-aanvraag?

    Wij proberen binnen een halve werkdag een antwoord te geven op je offerte-aanvraag. Soms kan dit langer duren als aanvullend onderzoek nodig is. In de regel geldt dat een aanvraag die ’s ochtends wordt gedaan, ’s middags wordt beantwoord.

Facturen

  • Moet ik al mijn facturen bij jullie onderbrengen?

    Dat is niet nodig, je kunt 1 of al je facturen bij ons onder brengen of 1 of al je debiteuren. Maximale flexibiliteit en vrijheid dus!

  • Kan ik mijn eigen briefpapier en factuuropmaak gebruiken?

    Je kunt je eigen factuur en briefpapier met je eigen logo gebruiken, je moet alleen ons rekeningnummer met een mededeling van factoring vermelden op je factuur.

  • Wie verstuurt mijn factuur, jullie of ik?

    Je verstuurt zelf je factuur aan je klant (per mail) zoals je dat altijd doet en zet ons in de cc (niet bcc). Zo weten wij wanneer je factuur is aangekomen bij je klant.

  • Kan ik ook facturen aan buitenlandse bedrijven aanbieden?

    Wij factoren alleen vorderingen gericht aan ondernemingen die in de Nederlandse Kamer van Koophandel zijn ingeschreven.

  • Wat is de maximale betalingstermijn die jullie factoren?

    Wij accepteren facturen met een maximale betalingstermijn van 60 dagen. Een lange betalingstermijn kan van invloed zijn op het percentage dat je moet betalen.

  • Kan ik ook reeds verstuurde facturen laten factoren?

    Het is niet mogelijk om facturen die je al aan je klant hebt verstuurd te laten factoren. Wij accepteren alleen facturen die nog moeten worden ingediend bij je klant en die door je klant worden geaccordeerd.

Kosten

  • Wat zijn de kosten van factoring?

    Je betaalt een percentage (tussen de 2,5% en 5%) van je factuurbedrag, dit is een all-in fee. Dat wil zeggen dat hier alle kosten bij inbegrepen zitten, dus ook de kredietverzekering, de (overschrijding van de) betalingstermijn en het debiteurenbeheer.
     
    De hoogte van dit factorpercentage hangt af van een aantal zaken, zoals het risico-profiel van je klant, de hoogte van je vorderingen, de branche, betaaltermijn etcetera. Daarnaast betaal je eenmalig acceptatiekosten als we voor het eerst gaan samenwerken. Voor iedere nieuwe debiteur wordt een kleine vergoeding in rekening gebracht voor onderzoeks- en administratiekosten.

  • Zijn er verborgen kosten?

    Hier kunnen we heel duidelijk in zijn, Nee! Wij zijn altijd 100% open, duidelijk en transparant over de kosten van onze dienstverlening. Dus geen abonnementskosten, extra kosten per factuur of depot-betalingen. Voor iedere aangeboden debiteur krijg je vooraf te horen wat voor factorpercentage van toepassing is.

  • Andere aanbieders werken met percentages vanaf 1%, hoe zit dat?

    In de meeste gevallen zijn dit ‘vanaf prijzen’ en zijn er opslagen voor langere betalingstermijnen, wordt een deel van de factuur achtergehouden of zijn je facturen niet verzekerd. Wij bieden een all-in percentage dat wellicht duurder lijkt, maar waar alle kosten bij inbegrepen zijn. Daarnaast is bij ons de kredietverzekering inbegrepen! Vergelijk dus goed de verschillende aanbieders voordat je voor het laagste percentage kiest.

Algemeen

  • Wat is factoring precies?

    Factoring is een vorm van financiering waarbij je als ondernemer je factuur overdraagt aan een factormaatschappij. In ruil voor een vergoeding (percentage) ontvang je vervolgens direct (onder aftrek van die vergoeding) een betaling van je factuur. The Factor Company biedt American Factoring aan.

  • Jullie bieden American Factoring aan, wat is dat?

    American Factoring is de factorvorm waarbij je het eigendom van je factuur overdraagt aan de factormaatschappij, je verkoopt je factuur als het ware. Daarmee loop je geen debiteurenrisico meer en wordt het debiteurenbeheer ook door de factormaatschappij gedaan.

  • Vanaf welk factuurbedrag is factoring mogelijk?

    Wij hanteren een minimum factuurbedrag van € 1.000 (ex BTW) dat we factoren. Wanneer je meer facturen aan ons verkoopt kunnen er in overleg ook lagere factuurbedragen worden geaccepteerd.

Meer weten?

Stel je vraag

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.